Опубліковувач

Rynek pracy w Warszawie styczeń 2025

Styczeń 2025 r. spodziewany wzrost liczby bezrobotnych na początku roku.

Zwolnienia grupowe w pierwszym miesiącu 2025 roku – wzrost zgłoszeń.

Wzrost ofert pracy w Warszawie w styczniu br.!

W Urzędzie Pracy m. st. Warszawy na koniec stycznia 2025 r. było zarejestrowanych 19.139 osób bezrobotnych tj. o 426 osób więcej niż w grudniu 2024 r. (18.713).

To przewidywany, jak każdego roku w styczniu, wzrost liczby bezrobotnych, potwierdzający wieloletni trend. W tym okresie notuje się zwykle zwiększony napływ do rejestru osób bezrobotnych, co wpływa na ich ogólną liczbę. Warto podkreślić, że w analogicznym okresie roku poprzedniego wzrost był dużo większy, bo aż o 841 osób.

W styczniu 2025 roku zarejestrowało się 2.860 osób, co stanowi wzrost o 805 osób w porównaniu do grudnia 2024 roku. Dla porównania, w styczniu 2024 roku liczba rejestrujących się była wyższa i wyniosła 3.119 osób, co oznaczało wzrost o 1.014 osób względem grudnia 2023 roku. Potwierdza to wieloletni trend, w którym na początku roku odnotowuje się najwyższą liczbę rejestracji.

W styczniu 2025 r. wyłączono z rejestru 2.434 osoby, z tego blisko 50% podjęło pracę. W porównaniu do grudnia 2024 r. nastąpił wzrost o 204 osoby wyłączonych z rejestru, natomiast podjęcia pracy były na tym samym poziomie.

W styczniu 2025 roku stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce osiągnęła poziom 5,4%, co stanowi wzrost o 0,3 punktu procentowego w porównaniu z grudniem 2024 roku – wynika z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z szacunkami resortu, liczba osób zarejestrowanych jako bezrobotne wyniosła 838,7 tys. To o 52,6 tys. więcej niż w grudniu 2024 roku oraz o 1,7 tys. więcej niż w styczniu 2024 roku. (money.pl)

Na koniec stycznia 2025 roku w Warszawie i w Polsce wzrosła liczba bezrobotnych, co jest zgodne z corocznym trendem.

Na początku 2025 roku liczba zgłoszeń dotyczących zwolnień grupowych znacząco wzrosła. W styczniu 11 firm poinformowało Urząd o planowanych redukcjach etatów, które obejmą łącznie 9.437 pracowników. To o trzy firmy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (8 firm w styczniu 2024 r.), i wzrost liczby osób zagrożonych zwolnieniem o 9.097 w porównaniu do zeszłego roku. Warto podkreślić, że największe zgłoszenie (8.518 osób), które trafiło do Urzędu Pracy m.st. Warszawy, dotyczyło branży działalność pocztowa i obejmuje zasięgiem całą Polskę. W związku z tym podjęliśmy współpracę z pracodawcą, mającą na celu wsparcie pracowników zagrożonych utratą pracy w Warszawie, w zakresie poszukiwania nowych ścieżek zawodowych lub zdobywania nowych umiejętności.

Pozostałe zgłoszenia dotyczą branż: sprzedaż hurtowa maszyn dla górnictwa, budownictwa oraz inżynierii lądowej i wodnej; sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych; produkcja kosmetyków i wyrobów toaletowych; działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, wydawnicza w zakresie gier komputerowych; sprzedaż hurtowa artykułów użytku domowego; detaliczna sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych; produkcja urządzeń medycznych, w tym dentystycznych.

Dobrą informacją jest to, że w styczniu 2025 r. liczba ofert pracy w Warszawie wzrosła o 33% w porównaniu do grudnia 2024 r., osiągając 3.888 dostępnych miejsc pracy. Najwięcej ofert dotyczy handlu, transportu i gastronomii. Wysokie zapotrzebowanie w tych sektorach wynika z dużej rotacji pracowników, rosnącego popytu na towary i usługi oraz dynamicznego rozwoju e-commerce i branży dostawczej.

Nieco mniejsze, ale wciąż istotne zapotrzebowanie obserwuje się w administracji i pracy biurowej, budownictwie oraz usługach opiekuńczych. Można to wiązać z rozwojem sektora usług biznesowych, inwestycji infrastrukturalnych i budowlanych, a także starzejącym się społeczeństwem, co może tłumaczyć wzrost liczby takich ofert.


Informacje o publikacji dokumentu

Пов'язані активи

Informacje dot. Tarczy Antykryzysowej

tarcza antykryzysowa

Komunikat dotyczący postępowania w sytuacji, gdy wypłacone środki na podstawie art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzd, art. 15zzda, art. 15zzze, art. 15zze i art. 15zze4 zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub zostały przyznane nienależnie.

Ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz.1192) z mocy prawa zmieniła zapisy umów zawartych na podstawie art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzd, art. 15zzda, art. 15zzze, art. 15zze² i art. 15zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095).

  1. W przypadku udzielenia pożyczki na podstawie art. 15zzd i art. 15zzda podmiot;
    • któremu dzielono pożyczki nienależnie - zwraca całość udzielonej pożyczki,
    • który wykorzystał pożyczkę niezgodnie z przeznaczeniem zwraca pożyczkę w całości lub w tej części, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem.
      w części lub w całości, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.

    Po upływie tego terminu nalicza się odsetki ustawowe.

    Prezydent m.st. Warszawy z urzędu lub na wniosek podmiotu może:

    • umorzyć w całości albo w części należności z tytułu zwrotu pożyczki;
    • odroczyć terminy spłaty należności z tytułu zwrotu pożyczki;
    • rozłożyć na raty spłatę należności z tytułu zwrotu pożyczki.

    Postępowanie odbywa się:

    • na wniosek zobowiązanego, wówczas
      • należności mogą być umarzane w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym;
      • należności mogą być umarzane w części, terminy spłaty całości albo części należności mogą zostać odroczone lub płatność całości albo części należności może zostać rozłożona na raty – w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika.
    • lub z urzędu:
      wówczas należności mogą być umarzane w całości, jeżeli:
      • osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6000zł;
      • osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
      • zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
      • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
      • zachodzi interes publiczny.

    W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.

  2. W przypadku dofinasowania udzielonego na podstawie na art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzze, art. 15zze² i art. 15zze4 podmiot, który wykorzystał dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, pobrał dofinansowania nienależnie lub w nadmiernej wysokości zwraca dofinansowanie w całości lub tę część dofinansowania, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

    W przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa powyżej, podmiot wzywany jest do zwrotu dofinansowania w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.

    Po upływie tego terminu nalicza się odsetki ustawowe.

    Prezydent m.st. Warszawy z urzędu albo na wniosek podmiotu może:

    • umorzyć w całości albo w części należności z tytułu zwrotu części dofinansowania;
    • odroczyć terminy spłaty należności z tytułu zwrotu części dofinansowania;
    • rozłożyć na raty spłatę należności z tytułu zwrotu części dofinansowania.
    Na wniosek zobowiązanego należność może być:
    • umorzona w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym,
    • umorzona w części, odroczony może być termin spłaty całości albo części należności,
    • rozłożona na raty całość albo część należności
      w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego

    lub
    z urzędu należności mogą być umarzane w całości, jeżeli:

    • osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6000zł;
    • osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
    • zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
    • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji.

Tarcza Antykryzysowa - komunikat

Komunikat dotyczący postępowania w sytuacji, gdy wypłacone środki na podstawie art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzd, art. 15zzda, art. 15zzze, art. 15zze i art. 15zze4 zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub zostały przyznane nienależnie.

Ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz.1192) z mocy prawa zmieniła zapisy umów zawartych na podstawie art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzd, art. 15zzda, art. 15zzze, art. 15zze² i art. 15zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095).

  1. W przypadku udzielenia pożyczki na podstawie art. 15zzd i art. 15zzda podmiot;
    • któremu dzielono pożyczki nienależnie - zwraca całość udzielonej pożyczki,
    • który wykorzystał pożyczkę niezgodnie z przeznaczeniem zwraca pożyczkę w całości lub w tej części, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem.
      w części lub w całości, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.

    Po upływie tego terminu nalicza się odsetki ustawowe.

    Prezydent m.st. Warszawy z urzędu lub na wniosek podmiotu może:

    • umorzyć w całości albo w części należności z tytułu zwrotu pożyczki;
    • odroczyć terminy spłaty należności z tytułu zwrotu pożyczki;
    • rozłożyć na raty spłatę należności z tytułu zwrotu pożyczki.

    Postępowanie odbywa się:

    • na wniosek zobowiązanego, wówczas
      • należności mogą być umarzane w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym;
      • należności mogą być umarzane w części, terminy spłaty całości albo części należności mogą zostać odroczone lub płatność całości albo części należności może zostać rozłożona na raty – w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika.
    • lub z urzędu:
      wówczas należności mogą być umarzane w całości, jeżeli:
      • osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6000zł;
      • osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
      • zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
      • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
      • zachodzi interes publiczny.

    W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.

  2. W przypadku dofinasowania udzielonego na podstawie na art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzze, art. 15zze² i art. 15zze4 podmiot, który wykorzystał dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, pobrał dofinansowania nienależnie lub w nadmiernej wysokości zwraca dofinansowanie w całości lub tę część dofinansowania, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

    W przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa powyżej, podmiot wzywany jest do zwrotu dofinansowania w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.

    Po upływie tego terminu nalicza się odsetki ustawowe.

    Prezydent m.st. Warszawy z urzędu albo na wniosek podmiotu może:

    • umorzyć w całości albo w części należności z tytułu zwrotu części dofinansowania;
    • odroczyć terminy spłaty należności z tytułu zwrotu części dofinansowania;
    • rozłożyć na raty spłatę należności z tytułu zwrotu części dofinansowania.
    Na wniosek zobowiązanego należność może być:
    • umorzona w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym,
    • umorzona w części, odroczony może być termin spłaty całości albo części należności,
    • rozłożona na raty całość albo część należności
      w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego

    lub
    z urzędu należności mogą być umarzane w całości, jeżeli:

    • osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6000zł;
    • osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
    • zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
    • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji.

Menu Display